Opinie o Nas
Usuwanie i maskowanie rys – przegląd wszystkich dostępnych metod 0
Usuwanie i maskowanie rys – przegląd wszystkich dostępnych metod

Pewnie słyszałeś, że rysy na lakierze samochodowym można usunąć pastą do zębów albo WD-40?  Na jednym z portali internetowych znaleźliśmy taką perełkę: „Podczas wcierania pasty do zębów w lakier samochodu, usuwamy cienkie warstwy powłoki lakieru, usuwając równocześnie nieładnie wyglądające zadrapania i rysy i pozostawiając samochód błyszczącym i bez skazy”.

Według nas taka technika to zwykłe „Januszowanie”, a nie dbanie o swój pojazd. Tym bardziej, że ani pasta do zębów, ani WD-40 nie są obojętne dla lakieru samochodowego.

Zainspirowani tym, jak mało profesjonalne informacje można znaleźć w Internecie (i jednocześnie zaszkodzić swojemu autu), przygotowaliśmy przegląd wszystkich dostępnych metod usuwania oraz maskowania rys i swirli.

Zacznijmy więc od metod najtańszych, stopniowo przechodząc do coraz droższych i wymagających.

 

1. Kredki koloryzujące do rys

Jeśli masz głęboką rysę widoczną z daleka i jesteś zdesperowany, kredka może okazać się dobrym rozwiązaniem. A raczej deską ratunku. Z pewnością nie jest to produkt profesjonalny.

Trzeba wiedzieć dwie rzeczy. Po pierwsze, kredka koloryzująca służy do maskowania, a nie usuwania rys, więc po jakimś czasie zostanie wypłukana, ponownie odsłaniając rysę. Po drugie, kredka koloryzująca spełnia swoje zadanie tylko jeśli później oglądamy samochód z odległości kilku metrów. Inaczej widok dziwnej masy upchanej w rysę może po prostu razić w oczy.

 

2. Politura/Glaze

Politura, czy jak niektórzy mówią glaze, to produkt w postaci mleczka, którego zadaniem jest maskowanie drobnych rys oraz wyciąganie głębi koloru lakieru.

Stosowanie politury nie jest trwałą metodą usuwania rys, ale na pewno skuteczną metodą ich maskowania. Rysy są dokładnie zakrywane dzięki wypełniaczom obecnym w składzie politury. Politura często zawiera też dodatki lekko ścierne.

Efekt po nałożeniu politury zwykle jest bardzo dobry. Jednak utrzymuje się nie dłużej niż kilka tygodni.

Politurę należy nakładać na dokładnie oczyszczony lakier samochodu. Można to zrobić ręcznie, jak i maszynowo.

 

3. AIO

AIO (All In One) to produkt 3w1.  Łączy w sobie właściwości czyszczące, wypełniające i ochronne.

AIO ma więc sporo wspólnego z politurą. Jednak politura ogranicza się jedynie do maskowania rys. W przypadku AIO zyskamy dodatkowo delikatną powłokę zabezpieczającą lakier, w postaci dodatku wosku carnauba lub wosków synetycznych.

 

4. Polerowanie lakieru

Wisienka na torcie. Polerowanie, a dokładniej korekta lakieru jest najważniejszym elementem auto-detailingu.

To właśnie dzięki paście polerskiej wraz z maszyną polerską i odpowiednio dobranymi gąbkami, jesteśmy w stanie otrzymać lustrzany, nieskazitelny wygląd lakieru samochodowego. Czysta perfekcja.

Polerowanie polega na ścieraniu wierzchniej warstwy lakieru wraz z drobnymi rysami. W ten sposób trwale usuniesz rysy, a nie jedynie je zamaskujesz.

W przypadku niewielu drobnych rys należy wybierać pasty polerskie lekkościerne (np. Menzerna 3800), natomiast w przypadku zmatowiałego lakieru z dużą ilością rys i swirli trzeba sięgnąć po pastę mocno ścierną (np.  Menzerna 400).

Nie bez znaczenia jest również gąbka polerska. Wyróżniamy gąbki (pady) polerskie miękkie, średnie oraz twarde, a także futra polerskie i pady mikrofibrowe. Te dwa ostatnie są mocno agresywne i służą do usuwania mocnych rys i zmatowień lakieru w pierwszym etapie polerowania.

Polerowanie to z pewnością najlepsza metoda usuwania swirli, rys i zmatowień. Nie jest to jednak metoda tania i szybka. Należy też pamiętać o zabezpieczeniu lakieru woskiem bądź powłoką po zakończeniu polerowania.

Osoby obawiające się samodzielnego polerowania lakieru, powinny oddać samochód w ręce profesjonalnego detailera. 

 

Polerowanie lakieru samochodowego.

5. SSR

Jeśli rysa na lakierze jest tak głęboka, że widać bazę (czyli kolor pod lakierem) lub co gorsza rdzę, polerowanie nic nie zdziała. Ale nie myśl, że pozostaje Ci jedynie wizyta u lakiernika.

Dobry lakiernik za lakierowanie jednego elementu policzy kilkaset zł, a w przypadku całego samochodu nawet kilka-kilkanaście tysięcy zł. To może zaboleć…

Tańszym, ale równie skutecznym sposobem na trwałe usunięcie głębokiej rysy jest metoda SSR. To nowość na polskim rynku i jeszcze niewiele studiów autodetailingowych i zajmujących się smart-repair ma w ofercie SSR.

Na czym polega SSR?

SRR to system usuwania uszkodzeń karoserii bez malowania. Polega na wypełnieniu rysy, odprysku lub innego ubytku, specjalnym, opatentowanym preparatem przypominającym lakier. Następnie wypełnione uszkodzenie jest polerowane maszyną polerską na wysokich obrotach.

Zaznaczamy, że klient indywidualny nie może kupić preparatów SSR. Dlatego jeśli chcesz skorzystać z takich usług będziesz musiał poszukać licencjonowanego specjalistę SSR. Na pograniczu województw małopolskiego i śląskiego (okolice Zagłębia) możesz wykonać usługę SSR u nas.

 

Usuwanie rys na lakierze samochodu metodą SSR

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl