Obecnie na rynku można dostać całą masę różnych gąbek polerskich (padów) o różnych właściwościach, rozmiarach, fakturach i od różnych producentów. Możliwe, że właśnie zastanawiasz się nad wyborem gąbki, bądź zestawu gąbek i nie wiesz, która będzie odpowiednia?

Nic dziwnego, początkujący entuzjaści auto-detailingu mogą zgubić się w gąszczu produktów, jakie oferują obecnie sklepy. Dlatego spieszymy Wam z pomocą i postanowiliśmy napisać poradnik o tym, jak dobrać gąbkę polerską?

A więc zaczynamy.

Pierwsza rzecz, na którą powinieneś zwrócić uwagę to twardość gąbki polerskiej.

Gąbki polerskie (polishing pad) występują zwykle w 3 podstawowych wariantach: miękka, średnia oraz twarda.

  • Twarde gąbki polerskie tzw. cuttingowe (tnące) charakteryzują się wysokim stopniem agresywności i przeznaczone są do matowania lakieru, a tym samym usuwania głębokich rys. Stosuje się je z pastami polerskimi mocno ściernymi.

 

  • Średnie gąbki polerskie tzw. polishingowe (polerujące) są wariantem pośrednim, a więc stosuje się je po etapie matowania lakieru, a przed wykańczaniem powierzchni, czyli nadawaniem połysku.

 

  • Miękkie gąbki polerskie tzw. finishowe (wykańczające) dedykowane są do wykańczania powierzchni lakieru, czyli usuwania najdrobniejszych, płytkich rysek i nadawania ostatecznego połysku. Nadają się do użycia z pastami lekko ściernymi, ale także do nakładania cleanerów, politur, czy aplikacji wosków w mleczku.

Wielu producentów dostrzegło jednak, że podział gąbek polerskich na 3 opcje jest niewystarczający, więc uzupełnili swoją ofertę o twardości pośrednie.

Tak więc, jeden z najpopularniejszych producentów gąbek polerskichNAT, posiada gąbki w wariantach:  miękka, średnio-miękka, średnia oraz twarda w 2 wariantach: otwarto- i zamknięto-komórkowa.

Z kolei inny, równie popularny producent gąbek polerskich – RoyalPads, posiada w ofercie gąbki o takich stopniach twardości: wykańczająca, miękka, średnia, one-step (jedno-krokowa, uniwersalna), twarda i bardzo twarda.

Jak widać opcji jest wiele. Jednak przed wyborem twardości gąbki, powinieneś też wziąć pod uwagę grubość lakieru, który masz zamiar wypolerować. (Jego grubość możesz zmierzyć za pomocą miernika grubości lakieru). Jeśli grubość lakieru jest niewielka, oznacza to, że powinieneś uważać z twardymi, agresywnymi padami oraz futrami polerskimi. Standardowa grubość lakieru nie powinna sprawiać problemów.

Dla ostrożności, zawsze zaczynaj pracę od wyboru kombinacji najmniej ściernej gąbki polerskiej (miękka lub średnio-miękka) z pastą polerską lekko-ścierną. To da Ci pewność, że nie używasz zbyt agresywnej kombinacji, która mogłaby usunąć grubszą warstwę lakieru, niż potrzeba.

Twarda gąbka polerska nie daje rady z rysami? Co wtedy?

Gąbki polerskie są precyzyjne, gwarantują świetną jakość wykończenia lakieru, lecz mogą nie poradzić sobie z ciężkimi zarysowaniami. W takiej sytuacji warto zakupić pad mikrofibrowy lub futro polerskie.

Futra polerskie są bardziej agresywne od twardych gąbek polerskich. Używanie futra znacznie przyspiesza cały proces polerowania, ponieważ świetnie usuwane są głębokie rysy z karoserii samochodu. Jednak agresywność futra ma też pewną wadę – nieumiejętne posługiwanie się futrem polerskim może spowodować przetarcia lakieru, szczególnie na rantach, czy przetłoczeniach.

Futra polerskie są niezastąpione, gdy pracujemy z twardymi lakierami. 

Pady mikrofibrowe natomiast są nowością na rynku i doskonałą alternatywą dla futra polerskiego. Producenci zapewniają, że przewagą padów mikrofibrowych nad futrami, jest krótszy czas pracy dla uzyskania takiego samego efektu.

futro polerskie kontra pad mikrofibrowy
Futro polerskie po lewej i pad mikrofibrowy po prawej.

W następnej kolejności określ, z jaką maszyną polerską będziesz używał gąbki?

Wyróżniamy dwa podstawowe typy maszyn polerskich: rotacyjną oraz Dual-Action (orbitalną).

Maszyna rotacyjna jest doskonała do przeprowadzenia pełnej korekty lakieru: od matowania, aż po wykończenie, czyli stworzenie efektu lustrzanego odbicia. Wówczas pracujemy z szerokim przekrojem gąbek polerskich: od futer lub padów mikrofibrowych, przez gąbki twarde, średnie, aż po finishowe, czyli wykończające. Za pomocną maszyny rotacyjnej trudno jest wykonać tzw. One-Stepa czyli polerowanie jednoetapowe (odświeżenie lakieru), mimo, że niektórzy będą się upierać, że jest to możliwe. Przy One-step lepiej sprawdzi się maszyna Dual-Action wraz z średnimi i miękkimi gąbkami. Oczywiście nie mówimy, że pełnej korekty lakieru nie można wykonać maszyną DA, bo oczywiście można! Jednak każdy z nas będzie miał inny styl polerowania i inne doświadczenia związane z polerowaniem.

Co istotne, gąbki polerskie występują w dwóch wariantach: z otworem chłodzącym pośrodku gąbki i bez otworu. Gąbki z otworem są dedykowane do maszyn Dual-Action. Otwór ma na celu odprowadzanie ciepła, czyli zapobiegnięcie przegrzaniu się maszyny.

Co chcesz wypolerować? Dużą powierzchnię taką jak maska, czy detale np. przestrzeń pod klamkami?

Jak już wiesz, gąbki polerskie mają różny stopień twardości, posiadają otwór chłodzący lub go nie mają, ale też występują w różnych rozmiarach. Zwykle są to następujące średnice: 80mm, 135mm, 150mm i 160mm. Warto dodać, dla bardziej zaawansowanych są również dostępne gąbki o rozmiarach 50mm, 35mm i mniejsze.

Przy wyborze gąbki polerskiej powinieneś kierować się wielkością powierzchni, jaką będziesz polerował. Takie rejony karoserii jak przestrzenie pod klamkami, okolice reflektorów, słupki boczne i wszelkie inne trudnodostępne miejsca należy polerować mniejszymi padami (np. 80mm). Twoja praca będzie dokładniej wykonana, a cały proces okaże się dużo prostszy, ponieważ małe pady gwarantują swobodę pracy w ciężko dostępnych miejscach.

Z kolei praca ze sporymi obszarami, takimi jak maska, dach czy panele drzwi, pójdzie dużo sprawniej jeśli użyjesz dużej gąbki polerskiej.

Wystarczy jedna, uniwersalna gąbka, czy lepiej mieć kilka gąbek różnej twardości?

Załóżmy, że chcesz tylko odświeżyć lakier, czyli robić tzw. One-Stepa. Czy w takiej sytuacji potrzebujesz wielu różnych gąbek polerskich, czy wystarczy tylko jedna np. o średniej twardości?

Wszystko zależy od naszych umiejętności i oczekiwań co do efektu. Lakier można odświeżyć za pomocą jednej gąbki oraz pasty polerskiej, ale warto jednak w swoim garażu mieć kilka ich rodzajów. To daje nam możliwość wytestowania jaki zestaw będzie odpowiedni dla danego typu (twardości) lakieru.

Tak więc, nie zastanawiaj się dłużej czy sobie poradzisz. Skompletuj swój własny zestaw i do dzieła!