Pre-wash z ang. mycie wstępne to pierwszy etap mycia detailingowego samochodu. Mycie wstępne odbywa się poprzez nałożenie aktywnej piany na koła, szyby i karoserię.

Aktywna piana jest preparatem będącym mieszaniną związków powierzchniowo czynnych, o tak dobranych proporcjach, aby zachować neutralne pH. Obecnie na rynku większość dostępnych preparatów typu aktywna piana posiada neutralne pH, a więc całkowicie bezpieczne dla lakieru. Więcej w temacie pH chemii samochodowej przeczytasz tutaj: pH kosmetyków samochodowych. Co powinieneś wiedzieć o pH w autodetailignu?

Co ważne, aktywna piana o neutralnym pH nie ma prawa zmyć wosku, ani tym bardziej powłoki ochronnej nałożonej na samochód.

W jakim celu wykonujemy pre-wash?

Mycie wstępne służy zmiękczeniu i odseparowaniu brudu. Aktywna piana penetruje wszelkie zakamarki i szczeliny, które my prawdopodobnie byśmy pominęli.

Aktywna piana dostaje się w okolice emblematów, w szczeliny grila, szczelinę między maską a przednim błotnikiem itp. Dzięki temu masz pewność, że każdy zakamarek będzie czysty.

Jednak aktywna piana nie służy do ostatecznego domycia samochodu. W końcu to zaledwie pre-wash, czyli mycie wstępne. Zaledwie i aż, bo dzięki zastosowaniu aktywnej piany, dalsze czynności będą dużo łatwiejsze, przyjemniejsze i szybsze. Po spłukaniu piany konieczne będzie umycie samochodu techniką na dwa wiadra, a przy trudnych zabrudzeniach takich jak asfalt, czy opiłki metalu nie obędzie się bez użycia glinki samochodowej lub deironizera.

Jak pianować auta zabezpieczone woskiem lub powłoką ochronną?

W przypadku samochodów zabezpieczonych woskiem lub powłoką ochronną stosujemy większe rozcieńczenie aktywnej piany z wodą. Z kolei auta niczym niezabezpieczone można potraktować silniej stężoną aktywną pianą. Dlaczego? Otóż lakier, na którym leży wosk lub powłoka łatwiej się myje, łatwiej jest odseparować od nich brud. Natomiast do aut niczym niezabezpieczonych brud przywiera mocniej, należy więc zastosować silniejszą chemię.



Aktywna piana - mycie wstępne samochodu pre-wash



Jakie rozcieńczenie aktywnej piany będzie optymalne?

Rozcieńczenia preparatu z wodą zależy od producenta i zawsze jest podawane na etykiecie butelki. Sugeruj się tymi informacjami lub testuj sam. Dla przykładu może to być 100ml aktywnej piany na 1L wody (1:10).

Jakiego potrzebujesz sprzętu do pianowania samochodu?

Przede wszystkim potrzebujesz pianownicy. W ostateczności opryskiwacz. Opryskiwacz jest opcją najmniej wydajną i pokrycie auta preparatem zajmie Ci najwięcej czasu. Opryskiwacz również nie wytworzy gęstej, stabilnej piany o konsystencji bitej śmietany, ponieważ nie ma końcówki pianującej. Jest to jednak opcja najtańsza.

Jeśli chodzi o pianowice masz do wyboru użycie pianownicy ręcznej lub pianownicy nakręcanej na koniec lancy w myjce ciśnieniowej.

Przydadzą Ci się także duże pędzle detailingowe do zakamarków. Posłużą do wypracowania aktywnej piany w zakamarkach takich jak szczeliny felg, gril lub zakamarki emblematów.

Technika nakładania aktywnej piany

Zanim przejdziesz do pianowania, upewnij się że lakier nie jest nagrzany. Aktywnej piany nie nakładaj również w pełnym słońcu, ponieważ  piana będzie szybko wysychać. Istnieje też pewne ryzyko wyrządzenia szkody lakieru. Wybierz zacienione miejsce i do dzieła.

Najpierw spryskaj aktywną pianą felgi, opony i nadkola. Karoserię opryskuj od dołu, ruchami poziomymi wzdłuż linii auta, ku górze. Na samym końcu pokryj pianą dach. Oprysk powinien być równomierny z każdej strony samochodu.

Technika opryskiwania od dołu pozwoli nam uniknąć zacieków spływającej piany, a tym samym dokładnie pokryć pianą całe auto, nie pomijając żadnego miejsca. Dolne partie auta zwykle są najbardziej brudne, więc dzięki tej technice damy trochę więcej czasu pianie do spenetrowania dolnych partii samochodu.

Czas pozostawienia aktywnej piany na samochodzie to optymalnie kilka minut. Jednak sami przekonamy się kiedy jest najlepszy moment na spłukanie piany. Jest to moment, gdy piana zacznie spływać i znikać.

Spłukując aktywną pianę myjką ciśnieniową zauważysz, że brud został odseparowany i bardzo ładnie spływa z samochodu. Pamiętaj aby strumień wody z myjki ciśnieniowej kierować w stosunku do karoserii pod kątek 45 stopni (pod lekkim ukosem), a nie prostopadle. Najpierw spłukaj górne części auta, przechodząc w dół. Taka technika jest najbezpieczniejsza dla lakieru, poza tym nie rozchlapiesz chemii na już spłukane elementy.